tiistai 15. joulukuuta 2015

Verkkokauppojen varastosaldot mitä sattuu

Taas kerran sain kokea maksavani "tyhjästä" tilatessani jo aikaisemmin huonoa palvelua saamastani Polarn o. Pyretin verkkokaupasta. Tällä kertaa noin viikon tilaukseni maksamisen jälkeen sain sähköpostiini "pahoitteluviestin", missä mainittiin jopa kolmen tilaamani ja tilaushetkellä maksamani tuotteen loppuneen. Tämä mielestäni kertoo aika paljon kyseisen verkkokaupan varastosaldojen täsmäämisestä. Tilaamani tuotteet olin siis maksanut jo tilausta tehdessäni ja he olivat siis viikon "lainanneet" rahojani ilmaiseksi ja pitäneet minua luulossa, että saan tytölle mm.uudet toppahanskat. Mielestäni pelkkä pahoittelu ja tilinumeron pyytäminen ei riitä, jos asiakasta johdetaan harhaan. Asiakkaan vikahan verkkokaupan väärät varastosaldot eivät ole, eikä ainakaan minussa herätä luottamusta tilata nykypäivänä verkkokaupasta, missä puolet tilauksesta jää saamatta. Esimerkiksi tilanne olisi voitu korjata asiakastyytyväisyyttä vaalien ja kysyä olisinko halunnut tuotteiden tilalle korvaavat tuotteet, kuten esimerkiksi eri väriset toppahanskat tai helpommin toteutettavalla tavalla tarjoamalla esimerkiksi seuraavaan tilaukseen ilmaisia postikuluja, sillä tilaukseni oli lähetetty jo ennen "pahoittelumailin" lähetystä.

Toki Polarn o. Pyret ei ole ainut väärien varastosaldojen kanssa painiva liike, sillä vastaavaan ongelmaan olen törmännyt mm.Stockmannin kanssa, mikä tosin tarjosi hyvitykseksi pientä lahjakorttia sekä aikoinaan Pikku Minea lastenvaateliikkeen kanssa, joka kehtasi jopa laittaa postikulut minun maksettavaksi  heidän väärästä varastosaldosta johtuvan ilmaisen postikulurajan täyttymättä jäämisen johdosta.

No mutta mitä tästä casesta taas opimme.. No ensinnäkin asiakastyytyväisyyden vaaliminen on tärkeää asiakassuhteiden jatkuvuuden ja somessa leviävän negatiigisen word of mounthin ennalta ehkäisemiseksi. Ei tulisi unohtaa miten asiakaspalvelu vaikuttaa asiakkaalle muodostuvaan mielikuvaan kyseisestä brändistä. Asiakkaan brändimielikuva ei ole siis ainoastaan käytettävä tuote, vaan myös yrityksen asiakaspalvelu, ostotapahtuma ja mahdolliset reklamaatioiden hoitamiset vaikuttavat siihen. Ei tulisi unohtaa miten verkkokaupan väärät saldot ja täten saamatta jäävät tuotteet vaikuttavat myös asiakkaan ostokokemuksen kautta brändin luotettavuuteen.

Eli muista pitää asiakas tyytyväisenä..


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti